Oficiální portál České republiky o společenské odpovědnosti.

Oficiální portál
České republiky
o společenské odpovědnosti.

Česko zná nejlepší projekty udržitelnosti pro rok 2020. Oceněny byly v Cenách SDGs

Ve čtvrtek 17. září se v zahradách Černínského paláce Ministerstva zahraničních věcí ČR uskutečnilo slavností vyhlášení 4. ročníku Cen SDGs, ve kterých Asociace společenské odpovědnosti oceňuje nejlepší projekty za naplňování Cílů udržitelného rozvoje od OSN v Česku. Vítězství si odnesly projekty s unikátním dopadem do různých oblastí života. Letošní novinkou je speciální kategorie a kampaň ke změně klimatu. Při příležitosti vyhlášení Cen SDGs 2020 bylo v zahradách Černínského paláce možné vidět unikátní desetimetrový model planety Země – terralónu a výstavu fotografií Jana Saudka, které na podporu kampaně vznikly.

Udržitelné projekty se do čtvrtého ročníku Cen SDGs hlásily během května a června. Z celkového počtu 266 přihlášených vybírala v průběhu léta vítěze odborná porota, složená ze zástupců partnerů, veřejné sféry, byznysu, oborových svazů, ale i odborníků na udržitelnost a změnu klimatu. Zapojila se i široká veřejnost, která prostřednictvím hlasování rozhodla o vítězi speciální kategorie Změna klimatu. Slavností vyhlášení bylo možné sledovat přes online stream internetové televize DVTV.

„Předání Cen SDGs připomnělo, že každý z nás má možnost změnit svět. Zachránit naši zemi. Proč? Protože co víc obohacující může být, než být našim dětem a vnoučatům inspirací a vzorem. Zanechat pro ně na naší planetě pozitivní odkaz a podmínky k tomu, aby žily život stejně kvalitní jako my. A je to právě naše generace, která bude rozhodovat o osudu budoucích generací na další tisíciletí,“ říká Lucie Mádlová, vyslankyně dobré vůle jmenovaná ministrem zahraničních věcí Tomášem Petříčkem a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Ocenění SDGs získalo šest inspirativních projektů

Ceny SDGs se letos vyhlašovaly hned v několika kategoriích. Prvenství v kategorii Veřejná sféra si odnesl projekt Česko.Digital sdružující 2850 expertních dobrovolníků, kteří ve svém volném čase zdarma pomáhají neziskovým organizacím i státu, a mění tak Česko k lepšímu.Vítězstvím v kategorii Byznys odborná porota ocenila projekt DOT Glasses, který prostřednictvím unikátních brýlí řeší jeden z největších globálních zdravotnických problémů více než jedné miliardy lidí na světě, špatný zrak.

Laureáty kategorie Mladý leader, jejíž garantem je Forbes Česko, se stali 27letý Radek Hušek a 29letý Daniel Vach. Oba stojí za značkou SENS Fooods vyrábějící produkty se cvrččím proteinem. Ten je stejně kvalitní jako nejlepší hovězí protein, ale při jeho výrobě se spotřebuje 2000x méně vody. Cenu odborné poroty za Reporting podle SDGs si odnesla společnost Lidl Česká republika, která ve svém nefinančním reportingu jasně prokazuje komplexní přístup ke všem tématům udržitelnosti, odpovědnosti a etiky v oboru maloobchodního prodeje. Cenu v kategorii Zahraniční rozvojová spolupráce od České rozvojové agentury získala společnost DEKONTA s projektem umělých mokřad zlepšujících životní podmínky ve venkovských oblastech rozvojových zemí. V rozvojových oblastech Bosny a Hercegoviny a Kambodži tak vybudovali 349 m2 nových mokřadních ekosystémů.

V nové kategorii Změna klimatu, která byla pořádaná ve spolupráci se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF), v hlasování široké veřejnosti zvítězila nezisková organizace Česká krajina a její projekt Rezervace divokých koní. Jde o první rezervaci na světě, kde společná pastva divokých koní, zubrů a praturů pomáhá krajině adaptovat se na změnu klimatu. Letos bylo součástí Cen také speciální Ocenění zodpovědného využívání technologií při naplňování SDGs, jehož garantem je společnost Google s programem Grow with Google, který nabízí bezplatné vzdělávací kurzy a projekty pro jednotlivce i firmy, aby byly úspěšné na českém trhu. Vítězem se stal Scuk.cz, jenž podporuje lokální farmáře a udržitelné nakupování bez plýtvání. Projekt je postaven na konceptu sousedských komunit, které vytvářejí hromadné objednávky. Všichni vítězové si odnesli designové trofeje od společnosti Bomma, která s hrdostí navazuje na staletou tradici českého sklářství.

Vyhlášení Cen SDGs zároveň startuje Evropský týden udržitelného rozvoje, který se letos v souvislosti s pandemií koronaviru mimořádně koná v termínu 20.-26. září. „Koronavirová pandemie představuje jednu z největších výzev, které musí dlouhodobě čelit nejenom naše společnost a ekonomika, ale i životní prostředí. Současně však udržitelný rozvoj představuje tu nejlepší cestu, jak tuto krizi překonat. Velmi si cením toho, že mnoho z finalistů Cen SDGs, jsou projekty, které vznikly právě v dobách pandemie, aby pomohly těm nejvíce potřebným,“ uvádí Richard Brabec, ministr životního prostředí.

„Osvětovou činnost nejen prostřednictvím nevládních neziskových organizací a platforem považujeme za velmi důležitou. Proto vítáme aktivity typu Ceny SDGs. Jsou skvělou příležitostí pro velké firmy, ale i malé a střední podniky včetně veřejné správy, aby ukázaly, jak je možné i podnikáním naplňovat principy udržitelného rozvoje,“ říká předsedkyně Rady kvality ČR Silvana Jirotková.

Čechům nejsou SDGs lhostejné: dominuje u nich Zdraví a kvalitní život

Z aktuálního výzkumu agentury Ipsos[1] pro Asociaci společenské odpovědnosti vyplývá, že z Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) považují Češi za nejdůležitější Zdraví a kvalitní život, s odstupem pak Důstojnou práci a ekonomický růst a Pitnou vodu a kanalizaci. Tyto Cíle jsou také dlouhodobě pokládány za priority, kterým by se měla přednostně věnovat česká vláda. „V posledních letech výrazně rostla důležitost cíle Pitná voda a kanalizace. V roce 2019, označovaném za druhý nejteplejší rok, Češi tento cíl vnímali dokonce jako hlavní prioritu pro českou vládu. Letos se opět, patrně i vlivem situace okolo COVID-19, dostává do popředí cíl, který se zabývá zdravím a kvalitním životem,“ říká k výsledkům Tomáš Macků, External Affairs Director, Ipsos. 

Pitná voda a kanalizace je zároveň oblastí, v níž veřejnost zaznamenala největší zlepšení za uplynulý rok – uvedlo to 30 % respondentů. Více než polovina populace slyšela o pojmu udržitelnost či udržitelný rozvoj. Témata udržitelnosti a klimatických opatření rezonují zejména mezi mladými ve věku 18 – 26 let a také lidmi s vysokoškolským vzděláním. Až 80 % vysokoškoláků zná pojem udržitelnost. Mezi hlavní ekologické problémy Češi řadí množství odpadu, odlesňování a množství obalů, ve kterých je baleno zboží.

Na ocenění plynule navazuje Akcelerátor Cen SDGs, který vznikl ve spolupráci Asociace společenské odpovědnosti a Impact Hubu. Zúčastní se ho na 30 organizací s cílem zvýšit jejich společenský dopad. Pokračovat bude do jara 2021. Ti nejlepší postoupí do individuální akcelerace a budou jednat o možné investici pro další rozvoj ve spolupráci s Tilia Impact Ventures.

Ceny SDGs vyhlašuje Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s Českou rozvojovou agenturou, Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem životního prostředí. Byznys partnery letošního ročníku jsou společnosti Google s programem Grow with Google a Unilever. Předání Cen SDGs se koná za finanční podpory Rady kvality České republiky. Model terralóny od VISUALOVE byl zapůjčený s laskavým svolením Hvězdárny a planetária Brno díky finanční podpoře společnosti Hello Bank!.

Záznam z předávání Cen SDGs 2020 můžete zhlédnout zde na DVTV. Fotografie z celého večera naleznete zde ve fotogalerii.

O Asociaci společenské odpovědnosti

Asociace společenské odpovědnosti je největší iniciativou společenské odpovědnosti (CSR) a Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) od OSN v Česku. Hájí zájmy více než 360 členů z řad korporátního, neziskového, vzdělávacího i veřejného sektoru s cílem zvýšit jejich potenciál a kompetence v oblasti CSR a udržitelnosti. To ovšem není jedinou aktivitou. Od roku 2017 udílí prestižní Ceny SDGs, unikátní ocenění za naplňování globálních cílů, a skrze Akcelerátor Cen SDGs pomáhá zvyšovat společenský dopad udržitelných projektů. Rozvíjí i kulturu dárcovství – od roku 2016 zastřešuje v Česku Giving Tuesday, který je světovým dnem dárcovství.


[1] O výzkumu Ipsos

Výzkum byl realizován v srpnu 2020 na reprezentativním vzorku populace ČR (dle pohlaví, věku, regionu, velikosti místa bydliště, vzdělání), zúčastnilo se ho 1 000 respondentů. Sběr dat probíhal na online panelu Populace.cz. Ipsos realizuje výzkum o vnímání a postojích populace k SDGs pro Asociaci společenské odpovědnosti už řadu let. Ipsos je výzkumnou technologickou a konzultační společností, spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos v 90 zemích.

Asociace společenské odpovědnosti