Společnost Albert obdržela ocenění za mimořádnou kvalitu v soutěži EFQM Global Award. Jako jediný zástupce České republiky získala v konkurenci firem z celého světa nejvyšší možné hodnocení. O rozhovor jsme požádali Ing. Pavla Mikošku, Ph.D., který působí jako viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a ředitel kvality ve společnosti Albert. Je mj. spoluautorem metodiky soutěže Diamantová liga kvality a zároveň iniciátor projektu věnující se dvojí kvalitě potravin v ČR. V listopadu 2019 získal od České společnosti pro jakost prestižní čestnou Cenu Anežky Žaludové, která je určena osobnostem, které se zasloužily o rozvoj péče a kvality v naší zemi.

Společnost Albert je dlouholetým účastníkem soutěže o Národní cenu kvality České republiky. Co bylo prvotním impulsem pro účast v této soutěži?

Kvalita a její řízení jsou velmi důležitou součástí naší společnosti. Prolínají se vším, co děláme. Jsme odpovědným obchodníkem a záleží nám na tom, abychom byli dobrým sousedem všude tam, kde působíme. Ve více než 300 obchodech Albert chceme pro naše zákazníky vytvářet příjemné místo k nákupu, být pro zákazníky pomocníkem při výběru potravin a inspirovat je ke zdravému životnímu stylu. Pokud má být na prodejnách obecně příjemné prostředí, musíte se odpovídajícím způsobem samozřejmě starat také o své vlastní zaměstnance, tak aby se na pracovišti cítili příjemně, protože neexistuje přetvářka. Nespokojení, nebo přímo „naštvaní vlastní zaměstnanci“ nemohou nikdy pro zákazníky vytvořit příjemné prostředí pro nákup.  Protože vše souvisí se vším, tak logicky nastala situace, že management kvality měl tendenci zasahovat do mnoha interních procesů. Když jsme si mysleli, že jsme si na tomto poli již mnohé odpracovali, tak nás dále začal inspirovat model EFQM a účast v Národních cenách kvality, kde jsme si chtěli ověřit, jak si na tom stojíme ve srovnání s ostatními soutěžícími napříč společností.

Velkým inspirátorem při zavádění procesů řízení a sebehodnocení společnosti podle modelu EFQM nám v prvním období byli především kolega Pavel Ryšánek a Česká společnost pro jakost, kteří nám dokázali věci správně vysvětlit a motivovat k aktivní účasti. Naše první účast v Národní ceně kvality se tedy datuje již do roku 2011, kdy se nám již na poprvé podařilo zvítězit s dosažným hodnotícím skóre na úrovni 512 bodů.  Následně jsme soutěžení v NCK zopakovali ještě v letech 2014, 2015 a 2019 a mezi tím také jednou, v roce 2016, v Evropské ceně kvality. V každém ročníku soutěžení se nám dosažený výsledek dařilo vždy zvyšovat, a to až na úroveň přes 700 bodů v roce 2019.

Takže inspirací pro Vaši účast v Evropské a nově v Globální ceně kvality Vám byly dosažené úspěchy v Národních cenách kvality?

Ano, to zcela určitě. Bez toho bychom si určitě netroufli a ani by to nebylo podle stanov EFQM možné, protože do „Globální EFQM soutěže“ se mohou kvalifikovat pouze vítězové národních kol. Když jsme se do Globální soutěže EFQM hlásili v roce 2016 poprvé, tak nás organizátoři v Bruselu při „přijímacích pohovorech“ varovali, že je potřeba si uvědomit, řečeno fotbalovou terminologií“, že tímto vstupujeme do „Globální championsleague“ soutěže. Již v roce 2016 se nám víceméně podařilo velmi dobře uspět, kdy s dosaženým skóre přes 600 bodů jsme byli ocenění jako „úspěšný finalista“ soutěže a získali diplom s pěti hvězdami. Již tehdy jsme na tento výsledek byli samozřejmě velmi hrdí, vždyť to znamenalo účast a následné velmi dobé ocenění jediného českého zástupce v celé historii této soutěže. 

Následně jste se tedy rozhodli zúčastnit soutěže také v roce 2021.

Motivací, proč jsme to chtěli zkusit v Globální soutěži znovu, byla skutečnost, že v roce 2019 jsme byli v Národní ceně oceněni jako absolutní vítěz, ale hlavně pocit, že jsme si za poslední roky v oblasti kvality hodně odpracovali a že se společnosti Albert velmi daří jak interně, ve vztahu k vlastním zaměstnancům, ale především že se mění vnímání našich zákazníků, a že to v zákaznických průzkumech dokáží již také měřitelně oceňovat. Na základě těchto poznatků a skutečností jsme se tedy přihlásili do globální EFQM soutěže vyhlašované pro rok 2020, nicméně doba „kovidová“ a kompilace s realizací hodnocení soutěžících v nadnárodním měřítku převedla soutěžení na základě podkladových materiálů z roku 2020 až do roku 2021.

Překvapil Vás tedy výsledek hodnocení ze strany EFQM hodnotitelů?

Nemohu říct že překvapil, protože když jdete do jakékoliv soutěže, tak Vaší ambicí je vyhrát, ale zcela určitě nás velmi příjemně potěšil. Dosažené skóre v rozmezí 700-750 bodů nám vyneslo nejvyšší úroveň EFQM ocenění – tedy 7 hvězd.   

Co nejvíce nadnárodní hodnotitelé na společnosti Albert v hodnotící zprávě ocenili a zdůraznili, když Vás v tomto roce zařadili mezi sedm nejúspěšnějších účastníků ve světovém měřítku?

Hodnotící zpráva vyzvedla všechny aspekty související s řízením společnosti od definované vize a poslání společnosti Albert, přes zavedené efektivní nástroje pro jejich realizaci až po dosažené výsledky ve všech objektivně měřitelných i neměřitelných oblastech.

Na co jsme interně nicméně velmi hrdí je skutečnost, že v hodnotící zprávě velmi rezonovalo také naše zaměření na společenský zodpovědný způsob podnikání, inovace výrobků našich vlastních značek a technologické inovace na prodejnách i v interní infrastruktuře společnosti. Naším cílem je inspirovat zákazníky ke zdravému životnímu stylu, šetřit jejich čas a zlepšovat nákupní prostředí. Rozšiřujeme nabídku čerstvých potravin a zdravých produktů, jako jsou například produkty v biokvalitě nebo výrobky, které respektují rozmanité životní styly. Pracujeme na nabídce potravin bez přidaných látek a snižujeme obsah tuku a cukru v našich výrobcích. V neposlední řadě klademe také velký důraz na naše zaměstnance. Děláme maximum, abychom jim zajistili dobré pracovní podmínky a příjemné prostředí. Intenzivně se věnujeme také ochraně životního prostředí a aktivně působíme i v komunitách. Toto všechno jsou pozitivně oceňovaná zjištění a výstupy uvedené v hodnotící zprávě.

Kam se bude společnost Albert posouvat dál?

Pokud se ptáte, jestli máme ambici se účastnit této Globální EFQM soutěže v následujících letech opakovaně, tak mohu zodpovědně odpovědět, že v nejbližším období tuto ambici nemáme. Nicméně velkou interní ambici máme k dalšímu zkvalitňování našich výrobků a obecně našich služeb pro naše zákazníky a ke zkvalitňování pracovního prostředí pro naše zaměstnance.

Úspěch ve Světové ceně kvality je samozřejmě příjemný, ale stejně tak zavazující. Určitě se tedy plánujeme dále zlepšovat.

V oblasti soutěžení bychom rádi inspirovali a motivovali také některé další potencionální české následovníky k tomuto globálnímu soutěžení. Za jedinečnost jsme jistě interně velmi rádi, nicméně pro sebevědomí české společnosti by bylo dobré, aby společnost Albert nezůstávala ještě na dlouhou dobu dopředu jediným historickým soutěžitelem v této „Globální extralize kvality“, ale aby se objevili také někteří její úspěšní následovníci. Za společnost Albert jsme jim v tomto úsilí určitě ochotni také pomoci naší dobrou radou nebo získanou zkušeností.